Search This Blog

Sunday, November 28, 2010

Indah CiptaanNya :)

Salam.
I found this note shared by a friend on this link -->  CLICK

Given the interesting title, this short article triggered my curiosity to continue reading.

It questioned two matters:
1.  Mengapa Hawa tercipta saat Adam tertidur?
2.  Mengapa Hawa melahirkan saat dirinya terjaga?

Proceed~

Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci.  Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya.  
Seandainya Hawa diciptakan dari Adam a.s. saat Adam terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa.  Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa.

Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang dan cintanya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebusnya dengan kehidupannya.


Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu (jantung, hati nurani).  Oleh kerana itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu.
Kemudian Allah menjadikannya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua.

Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.


Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.


Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu bererti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf.  Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang :)


So, what do you think?  I don't know, I found it quite interesting and informative.  See how our creator planned everything out for us?  That's what so great & wonderful about Islam.

4 comments:

  1. maksud nya, kenapa tulang itu bengkok?yo mcm slow.
    bengok tu camana nk apply kat lelaki? and what happens if die diluruskan? yo tak phm metaphor tu. trangkan yanah

    ReplyDelete
  2. err camana eh, ikut yana faham mcm something like wanita bengkok utk melindungi hati n such. sbb tu kita lembut, and cpt trasa. that's y lelaki jgn pandai2 ubah wanita mcm harap wanita mcm dia. so kalau laki nak cuba ubah perempuan dari segi hati dan perasaan dia kira sia2. "Maksud nya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki." itu yg mmbezakan wanita :)

    ReplyDelete
  3. kalau adam di ciptakan dari tanah, apa eh trait2 dia? and mmg tak bisa diubah juga?

    ReplyDelete
  4. mungkin. apa kriteria tanah eh? pejal, kuat. mungkin sama dengan lelaki la kut: keras, ego, tetap pendirian (some)

    ReplyDelete

Hanya yang konstruktif dan membina.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger......